قطعا هر سازمان نوپا یا با تجربهای، با هر نوع خدماتی که ارائه میدهد، میخواهد رشد چشمگیری داشته باشد و در صدر مارکت مربوطه خود قرار گیرد. کارمندان و کارگزاران، میخواهند با دانش و آگاهی، بهترین عملکرد را ارائه دهند تا منجر به ارتقای شغلیشان شود. همه این اتفاقها، تنها با یک روش امکانپذیر خواهد بود، دورههای آموزشی سازمانی
با برگزاری دورههای آموزشی سازمانی، هر سازمان و مجموعهای، فارغ از برند و سابقهای که دارد، میتواند به درجات بالاتری ارتقا پیدا کند. انتقال اطلاعات یک فرد آگاه به اعضای تیم مجموعه، باعث میشود آن سازمان به شکل قابل توجهی پیشرفت کند، با دیگر مجموعهها تعامل داشته باشد، مهارتهای تازهای بیاموزد، فعالیتهای جدیدی را آغاز کند، کسب و کار پرقدرتتری را رقم زند و در نهایت، در میان رقبای خود، از جایگاه ویژهای برخوردار شود.
اگر شما هم مدیر یا کارگزار یک مجموعه یا کسب و کار هستید و قدمهایتان را با فکر صعود به مراحل بالاتر برمیدارید، پیشنهاد میکنیم، آموزشهای سازمانی را دست کم نگرفته و هر چند وقت یک بار، آن را به بهترین شکل ممکن برگزار کنید. اگر برای شما هم سوال است که این دورهها به چه صورت خواهد بود و چه دستاوردهایی دارد، در ادامه با ما همراه بمانید.
لطفا جهت درخواست مشاوره رایگان فرم زیر را پر کنید.
دورههای آموزشی سازمانی چیست؟
به طور کلی، میتوانیم بگوییم در این دورهها که در یک سازمان یا مجموعه برگزار میشود، انتقال دانش افراد مطلع و باتجربهتر به دیگر افراد رخ میدهد که منجر به افزایش دایره آگاهی آنها خواهد شد. در نتیجه، کارگزاران، فعالیتهای خود را بر پایه علم و دانش روز دنیا به ثمر میرسانند.
در این دورهها، شاید به صورت مستقیم اشاره نشود که برای این کسب و کار و مشکل، بهترین راه چه خواهد بود؛ اما با ذکر مهارتها و دانشهایی که بسیار کمک کننده است، افراد (کارکنان و حتی مدیران) میتوانند، قدمهای محکمتر و عاقلانهتری بردارند که در نهایت، تاثیر مستقیم بر عملکرد شغلی بهتر آنها خواهد داشت؛ به گونهای که با درصد خطای کمتری کار خود را اتمام میرسانند. توجه داشته باشید که بهبود عملکرد هر یک از کارگزاران یک سازمان، منجر به تقویت و رشد هر چه بیشتر کل سازمان خواهد شد.
پیشرفت تکنولوژی و گسترش راههای ارتباطی، کمک زیادی به برگزاری این دسته از دورهها کرده است. امروزه، روشهای زیادی وجود دارد که به کمک آنها، میتوانیم افراد را گرد هم آوریم و از موضوعات مختلف سخن بگوییم. به نوعی، میتوان گفت، امکان برقراری تعامل و مشارکت بین افراد، بسیار ساده و آسان شده است. در نتیجه، کمتر کسی میتواند، برای شرکت کردن در این دورهها، بهانه بتراشد؛ چرا که اگر امکان شرکت به صورت حضوری را نداشته باشند، روشهای برگزاری جلسات به صورت آنلاین، راه حلی مناسب خواهد بود.
چرا دورههای آموزشی سازمانی برگزار میشود؟
پیگیری و استفاده از فرصتهایی که برای آموزش طراحی شدهاند، میتواند عاملی مهم و کارآمد در رشد هر چه بیشتر سازمانها باشد. این دورهها، میتواند در مدت زمان کوتاهی، رتبه بندی یک شرکت را کاملا جا به جا کرده و منجر به صعود آن در مارکتینگ شود. همچنین، میتواند راهی باشد که کسب و کارهای موفق، جایگاه خود را به ثبات برسانند.
توجه کنید؛ برای این که یک سازمان، موفقیت چشمگیر و بازدهی فوقالعاده بالایی را تجربه و آن را در مدت زمان طولانی حفظ کند، لازم است دورههای سازمانی را هدفی در نظر بگیرد که به صورت مستمر، همیشگی و پایدار اجرا شود؛ چرا که بازار روز در هر زمینهای، همواره رو به پیشرفت و گسترش است. از همین رو، برگزاری دورههای مستمر، کمک میکند تا افراد از ایدههای نو و آموختههای تازه بهره مند شوند.
برای این که بدانیم، یک دوره آموزش سازمانی به چه علت باید برگزار شود؟ بهتر است به نقاط ضعف، نقاط قوت و مشکلهایی که در کسب و کارمان وجود دارد، نگاهی بیندازیم که در ادامه، این موضوع حیاتی را بیشتر توضیح خواهیم داد. بعد از آن، نوبت به تعیین دوره و برگزاری آن میرسد؛ اما اگر بخواهیم، اهداف دورههای آموزشی سازمانی را در یک نگاه و به صورت جامع بررسی کنیم، میتوانیم به موارد زیر اشارهای داشته باشیم:
-
بالا بردن مهارت کارکنان و اعمال دانش روز بر عملکرد آنها
فرض کنید شما یک شرکت آی تی دارید و کارکنانتان، به خوبی میدانند، چگونه یک برنامه را نوشته و آن را به اجرا در بیاورند. اما آیا تکرار مکررات میتواند، شما را به نقطههای بسیار بالایی برساند؟ دورههای آموزشی سازمانی، منجر به تقویت آگاهی میشود که با استفاده از آن، میتوان کاری بی نظیر و خاص تولید کرد. همین امر، منجر به ارتقا سطح کیفیت کار و برند شما خواهد شد. (پیشنهاد میکنیم بعد از بررسی این مقاله، مقاله روشهای آموزش کارکنان را نیز مطالعه کنید.)
-
از بین بردن شکافهای موجود بین همکاران و تقویت کار گروهی
عدم وجود تعامل و مشارکت در بین کارکنان یک شرکت، میتواند، لطمه زیادی به کارکرد آن مجموعه بزند. در دورههای آموزشی سازمانی، تنها بر بالا بردن مهارتهای تخصصی تمرکز نمیکنیم؛ بلکه مواردی همچون تقویت روحیه کار گروهی، همدلی و همکاری و مشارکت کردن در کارها نیز مورد بررسی قرار داده میشود.
-
افزایش کیفیت در ارتباط کارکنان با مردم
هر چه قدر هم شما محصول یا خدماتی بی نظیر را تولید کنید، اگر مشتریها به هر دلیلی راضی نباشند، تنها ضرر برجای خواهد ماند. از همین رو، علاوه بر تعامل در بین کارکنان، ارتباط قوی و مناسب بین کارمندان و مردم هم از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. این موضوع را نیز میتوانید، در دورههای آموزشی سازمانی تقویت کنید.
-
بهبود وضعیت شغلی مدیران
شاید برایتان تعجب آور باشد؛ اما هر چه قدر هم یک مدیر، درجه بالایی را در مجموعه داشته باشد، باز هم موظف است، مانند دیگر کارکنان، از نیاز روز جامعه و کسب و کارش آگاهی پیدا کند. مدیران، عامل ماندگاری یک سازمان هستند و به روز نبودن آنها، میتواند عواقب جبران ناپذیری را در کل سازمان به وجود آورد. از همین رو، آنها باید شرکت در دورههای سازمانی مخصوص مدیران را یکی از واجبات به حساب آورند.
-
شکوفا شدن استعداد کارکنان
از آن جایی که در این دورهها، مهارتها و فعالیتهای جدیدی آموزش داده میشود، کارگزاران میتوانند با استعدادهای مختلف خودشان آشنا شوند و از آنها در بالا بردن سطح کیفیت شغل فعلیشان استفاده کنند.
برگزاری دورههای آموزشی سازمانی چه فرایندی دارد؟
همان طور که متوجه شدید، برای شروع و برگزاری یک دوره آموزشی سازمانی، کارکنان شرکت باید فرایندی گروهی را طی کنند و سپس، دوره مناسب انتخاب و آموزش داده شود. این فرایند به چه صورت خواهد بود و در آن چه نکاتی را باید در نظر گرفت؟ در ادامه، مراحلی را که باید مورد بررسی قرار داده شود را، آوردهایم:
-
سنجیدن نیازها و کمبودها
درست است که کسب مهارت و یادگیری مهم است؛ اما چه چیزی از یاد گرفتن بسیار مهمتر خواهد بود؟ برای تعیین دوره مناسب، ابتدا باید تمام نیاز کارکنان خود را تشخیص دهید. برای این منظور، میتوانید از پروژههایی که دیگر رقبا انجام میدهند یا ویدئوهایی که مهارتهای مختلف مربوط به شغلتان را معرفی میکند، ایده بگیرید.
حتی گاهی میتوانید، نیازی را در کارمندان به وجود آورید و سپس آنها را به دیدن این دوره تشویق کنید تا با علاقه بیشتری آن را دنبال کنند.
-
انتخاب اشخاص مناسب برای دیدن دوره
توجه کنید که کارکنان شرکت شما، همگی در یک زمینه کار نمیکنند و هر کس، مسئولیتی جداگانه را به عهده دارد. از همین رو، شاید یک دوره واحد، برای تمام افراد مناسب نباشد. بعضی اوقات نیاز است تا دورههایی را به سرپرستان یک بخش آموزش دهید تا آنها هم خرده خرده، مطالب را به دیگر افراد مربوطه یاد بدهند. انتخاب فرد یا افراد مناسب برای دیدن دوره، یکی از مهم ترین مراحل در فرایند برگزاری دورهها به شمار میرود.
-
برنامه ریزی را فراموش نکنید
در این مرحله، باید عنوان ، مطالب و اساتید دورهها ، محل برگزاری هر دوره، نحوه برگزاری دورهها، هزینه آنها و زمان برگزاریشان را مشخص کنید تا بتوانید بهترین تصمیم را بگیرید. در نظر داشته باشید که در این مسیر، نباید بیشتر از بودجهتان خرج کنید یا زمانی را برای برگزاری انتخاب کنید که کار تمام کارمندان بسیار فشرده است.
-
آموزش را شروع کنید
بعد از گذراندن تمام مراحل پیشین، نوبت به شروع آموزش میرسد. ممکن است، دورهای که انتخاب کردهاید، ایرادها و نقصهایی داشته باشد که شما به عنوان یک مدیر، ملزم به کنترل و بررسی آن هستید؛ پس در طی دوره، از کیفیت و روند آموزش غافل نشده و همواره تمام نکات را زیر ذره بین ببرید.
-
کارکنان و عملکردشان را ارزیابی کنید
از کجا متوجه شویم که این دورهها اثر خود را گذاشتهاند و منجر به عملکرد بهتر کارکنان شده است؟ برای رسیدن به پاسخ این سوال، باید صبوری کنید و پس از گذشت چند جلسه از دوره، عملکرد کارکنان را بیازمایید.
برای این منظور، میتوانید از روش منحنی یادگیری بهره ببرید. این منحنی، نسبت تلاش یک فرد را، برای یادگرفتن موضوعی، به میزان تاثیر دادن آن یادگیریها، در روند کاری او نشان میدهد. با در نظر گرفتن این روش برای تمام کارکنان و بررسی صعودی یا نزولی بودن منحنی کاریشان، میتوانید تشخیص دهید که آیا دوره مفید بوده است یا خیر؟ آیا باید آموزش آن دوره را ادامه دهید یا دوره دیگری را برگزینید؟
در نظر بگیرید که اگر از روند کاری کارکنان نا امید شدید یا حتی پیشرفت چشمگیری را دیدید، از استمرار در برگزاری دورهها غفلت نکنید. در هر دو صورت، گذشت یک دوره کوتاه و بررسی نتیجه، نمیتواند، نتیجه قطعی ای را نشان دهد. اجازه دهید کمی زمان بگذرد و اگر همچنان روند کار ثابت ماند یا نزول کرد، برگزاری دوره را متوقف کنید.
لطفا جهت درخواست مشاوره رایگان فرم زیر را پر کنید.
چه سطوحی از یک سازمان نیاز به آموزش دارند؟
پاسخ این سوال، کمی شخصی است. باید هر کس، با توجه به حوزه کاری خود، نیازها و کمبودها را شناسایی کند تا بتوان تشخیص داد که چه حوزههایی نیاز به آموزش دارند. اما به طور کلی، تقویت و آموزش در حوزههایی که در ادامه نام میبریم، همیشه و در هرجا کارساز خواهند بود:
-
کارکنان تازه وارد
برای این دسته از کارکنان، آموزشی به نام جهت یابی طراحی شده است که شامل معرفی کار و استقبال از آنها میباشد. همچنین، مواردی که باید یک شخص تازه وارد، راجع به آن شرکت و قوانینش بداند، در این آموزش طراحی شده که نیازی اساسی برای آن دسته از افراد به حساب میآید. مواردی مانند ساختارهای سازمانی، نحوه ارتباط گیری با همکاران و مدیران، آشنایی با نرم افزارها یا سخت افزارها، رویدادهای مهم و غیره، از مواردی هستند که یادگیریاش برای شخص تازه وارد، ضروری و واجب است.
-
کارکنان بخش فنی
از دیگر سطوحی که نیاز به آموزش مستمر دارد، بخش فنی یک سازمان است. به دلیل پیشرفت سریع تکنولوژی، افراد کارگزار در این زمینه، باید با جدیدترین روشها و متدهای روز دنیا آشنا باشند تا بتوانند، مشکلات را هر چه سریعتر از بین ببرند و در روند کار، سرعت بخشند.
-
بازاریابها
بهطورکلی، هم شرکتهای نوپا و هم سازمانهای باتجربه، برای معرفی خود به دیگران، نیاز به بازاریاب دارند. آموزشهای سازمانی که برای ارتقا کیفیت بازاریابی طراحی شده، میتواند، گزینه بسیار مناسبی برای کسانی باشد که به دنبال ارتقا کیفیت این بخش از کسب و کارشان هستند.
-
افراد متخصص در مدیریت شبکههای اجتماعی
این روزها، یکی از پررونق ترین روشها برای مدیریت کسب و کار، شبکههای اجتماعی است. به کمک این شبکهها، شما میتوانید با افراد دیگر تعامل داشته باشید، خدماتتان را به فروش بگذارید یا خود را به دیگران معرفی کنید. برای این که کارکنان این بخش بتوانند با علم روز، این اهداف را به ثمر برسانند، نیاز به برگزاری دورههای آموزشی سازمانی مخصوص است.
هزینه دورههای آموزش درون سازمانی
به طور کلی، عوامل مختلفی در تغییر هزینه آموزشهای سازمانی تاثیرگذار خواهد بود. مثلا مدت زمان دوره، محل برگزاری دوره (رزرو اتاق سمینار یا برگزاری در مجموعههای داخلی)، استاد دوره، محتوای دوره و عواملی از این دست. شما میتوانید، دورهای را با قیمت ۵۰۰/۰۰۰ تومان تهیه کنید یا میتوانید یک دوره ۴۰/۰۰۰/۰۰۰ تومانی خریداری فرمایید. تمام اینها، بستگی به این دارد که چه نوع آموزشی مد نظر دارید و میخواهید تا چه اندازه هزینه کنید.
در این راستا، استاد فربد طهرانی را به شما معرفی میکنیم که سالها تجربه برگزاری دورههای سازمانی در استانهای مختلف ایران را دارند. برخی از سوابق ایشان، به شرح زیر است:
- چاپ ۴ جلد کتاب در زمینه فروش و مذاکره
- طراح دوره جامع فروشنده میلیاردر
- طراح اولین دوره جامع مدیران فروش هوشمند
- نویسنده بیش از ۲۰۰ مقاله در زمینه فروش
- موسس مرکز مذاکره ایران
- مدیر عامل شرکت داده پیشگامان آراد
- تولید کننده رکهای شبکه با نام تجاری هانوی
- عضوی از انجمن اهل قلم
این موارد، تنها چند نمونه از هزاران افتخارات این استاد است.
اگر شما هم میخواهید، پیشرفتی چشمگیر در سازمان خود داشته باشید، میتوانید همین حالا با شمارههای ۰۲۱۷۱۰۵۷۱۳۸ یا ۰۹۳۸۱۴۵۰۵۰۵ تماس بگیرید و یا فرم زیر را پر کنید و از مشاوره رایگان کارشناسان ما استفاده کنید.
لطفا جهت درخواست مشاوره رایگان فرم زیر را پر کنید.