تفاوت مدیر فروش و مدیر بازاریابی در نقش و وظایفی که دارند همیشه محل بحث و اظهارنظرهای مشابه و گاه متفاوتی بوده است. در این مقاله به تفاوتهای ریشهای و چندجانبه و نیز موارد همکاری این دو میپردازیم.
مقدمهای بر تفاوت مدیر فروش و مدیر بازاریابی
موفقیت یک کسبوکار به کارکنان و بخصوص بازاریابان و فروشندگان آن کسبوکار بستگی دارد؛ چونکه درنهایت، مسئول تأمین سودهای شرکت هستند؛ ولی لازم است که تفاوت بین مدیر فروش و مدیر بازاریابی را بهخوبی درک کنیم.
معرفی مدیر فروش
مدیر فروش مسئول کلیهی فروشهای یک شرکت یا کسبوکار است.
نخستین کار مدیر فروش، شناساندن محصول یا خدمت به مشتری و جلب رضایت مشتریان است. (به شما پیشنهاد می کنیم مقاله وظایف مدیر فروش را بخوانید) کار یک مدیر فروش فقط در فروش خلاصه نمیشود بلکه شامل مدیریت کلیهی روندهای مرتبط با فروش نیز هست.
مدیر فروش به محصولات و خدماتی که شرکت ارائه میکند اِشراف کامل دارد و بخشبندی (سگمنت گذاری) مناسب برای مشتریان را انجام داده و آن را پیگیری میکند.
در کنار این فعالیتهای مدیر فروش، یک مدیر بازاریابی در بین مشتریان، حس و تفکر خوبی نسبت به شرکتی که در آن فعالیت میکند به وجود میآورد و با انجام فعالیتهای مختلف بازاریابی همیشه با محصولات یا خدماتی که عرضه میشود ارتباط و پیوستگی نزدیکی به وجود میآورد.
یک مدیر فروش باید بخصوص خصلتهای زیر را داشته باشد:
- مهارتهای مختلف ارتباطگیری را بلد باشد
- اعتمادبهنفس زیاد داشته باشد
- رفتار پخته و عاقلانهای از خود نشان دهد
- صبور باشد.
معرفی مدیر بازاریابی
میدانیم که روشهای بازاریابی بسیار زیادی وجود دارد که تعداد آنها بیشتر از صد روش است اما بهطورکلی یک مدیر بازاریابی معمولاً ابتدا یکی از روشهای کلی زیر را انتخاب میکند:
- بازاریابی مثبت
- بازاریابی منفی (مثل بازاریابی تهاجمی)
- بازاریابی متکی به آموزش
مدیری که وظیفهی بازاریابی برای محصولات یا خدمات شرکت را به عهده دارد باید بخصوص در موارد زیر قدرتمند باشد:
- آیندهنگری قدرتمندی در رابطه با محصولات داشته باشد
- دارای روابط عمومی قوی باشد
- روحیهی کار گروهی خوبی داشته باشد
- نوآور و خلاق باشد.
تفاوت مدیر فروش و بازاریابی در وظایف چیست؟
مدیر بازاریابی، مسئول برند شرکت ازنظر ترویج بهقصد فروش است؛ ولی مدیر فروش، مسئول فروش محصول یا خدمات شرکت است؛ بهعبارتدیگر، تلاشهای مدیر فروش مستقیماً به فروش و مسائل حولوحوش آن مربوط است ولی هدف مدیر بازاریابی ارتقای کلیِ برند شرکت است و از این نقطهنظر است که به مسائل بازاریابی و ارتباط آن با فروش مینگرد.
نخستین وظیفهی مدیر بازاریابی، شناسایی و استفادهی درست از فرصتهای موجود در بازار و سپس فرصتآفرینی است و اولین وظیفهی مدیر فروش تعیین دقیق و درست اهداف فروش و یافتن و بهرهبرداری درست از بهترین ابزارها و معیارها برای رسیدن به این اهداف است.
مدیر بازاریابی باید آیندهنگر باشد و بتواند وضعیت بازار را تا حدی هم که شده در زمان آینده درک و پیشبینی کند.
چنین مدیری لازم است روابط عمومی قوی و قدرت ارتباطگیری بالایی با سطوح مختلف بازار داشته باشد؛ او میباید با جمعآوری و تجزیهوتحلیل و تحقیقات مختلف، استراتژیهای خلاقانه و جدیدی برای بازاریابی طراحی کند.
در مقابل، لازم است که مدیر فروش به فنون مذاکره و ارتباطگیری بهطور کامل مسلط بوده و همانطور که قبلاً هم اشاره شد اعتمادبهنفس بالا و صبر زیادی داشته باشد.
بهطورکلی یک مدیر فروش باید از پختگی خاصی در حرف زدن و نحوهی رفتار برخوردار باشد.
از سوی دیگر، نقش مدیر بازاریابی، تهیهی استراتژی و پلن بازاریابی، ایجاد هماهنگی با بخش فروش و سایر بخشهای مرتبط با بازاریابی، تبلیغات، برگزاری رویدادها و یافتن حامیان مختلف برای شرکت است؛ مدیر فروش اما باید ارائه و نمایش محصول را انجام دهد، مشتریان بالقوه را شناسایی کند و برای درک بهتر نیازها و مشکلات مشتریان، پرسشنامههای متعدد دیجیتالی و غیر دیجیتالی طراحی کرده و مصاحبهها یا گفتگوهای مختلفی ترتیب بدهد.
تفاوت مدیر فروش و مدیر بازاریابی در جزئیات
امیدواریم تا اینجا متوجه تفاوت مدیر فروش و مدیر بازاریابی شده باشید؛ ولی در این قسمت برای دوستانی که میخواهند موضوع را دقیقتر و همراه با جزئیات بیشتر درک کنند، جزئیات مهمترین فعالیتهای مدیران بازاریابی و مدیران فروش را نیز توضیح میدهیم.
فعالیتهای مدیران فروش
- برآورده کردن نیازهای مشتری در رابطه با محصول یا خدمات ارائهشده و پاسخگویی (پیش و پس از فروش)
- برآورد و ارزیابی منظم کیفیت فروش
- برآورد بودجهی موردنیاز برای فروش
- ایجاد رابطهی مثبت و مؤثر با تأمینکنندگان کالا و موارد مرتبط و مسئولان تدارکات
- نمایندگی مناسب شرکت در گردهماییها، رویدادها و کنفرانسهای مختلف
- کنترل محصولات یا نوع و چگونگی خدمات پیش از فروش به مشتریان
- امور فروشندگان از انگیزه دادن تا آموزش و کنترل بهرهوری.
فعالیتهای مدیران بازاریابی
- هماهنگی با مشتریان، سرمایهگذاران (احتمالی)، متصدیان تدارکات و تمامی ذینفعان
- بررسی فعالیتهای رقبا در بازار
- بررسی کمپینهای بازاریابی
- انجام تحقیق بازار
- استفاده از تکنیکهای مختلف در بازاریابی
- یافتن اسپانسرهای مالی
- مدیریت منابع و امور تبلیغاتی مرتبط با بازاریابی
- امور بازاریابان از انگیزه دادن تا آموزش و کنترل بهرهوری.
آخرین تفاوت مدیر فروش و مدیر بازاریابی
فعالیت فروش، یک فعالیت انسانمحور است.
این فعالیتهای فروش معمولاً از طریق فعالیت در دفتر شرکت یا از راه مراجعهی فروشندگان به محلی که مشتریان در آنجا هستند انجام میشود و گاهی نیز به شکل آنلاین انجام میشود.
بخشی از فعالیتهای فروش نیز شامل جستجو و بررسی برای درک مشکلات و نیازهای مشتریان میشود.
هر یک از موارد گفتهشده میتواند نیاز به نوع خاصی از پرسنل فروش داشته باشد. هر یک از این پرسنل چنانچه کار خود را بهخوبی انجام دهد باید موردتقدیر و تشویق قرار بگیرد.
اما در قرن بیست و یکم، بازاریابی یک فعالیت رسانه محور است و ایجاد ارتباط با رسانهها و شبکههای اجتماعی روشهای مختلفی دارد.
مدیران بازاریابی، شرکت را بهطورکلی به مشتریان میشناسانند و برای این کار از رادیوتلویزیون؛ مطبوعات، تبلیغات چاپی، شبکههای اجتماعی، کنفرانسها و رویدادها استفاده میکنند.
برآورده کردن هرچه آسانتر نیاز مشتریان و تسهیل شرایط بازار جزو فعالیتهای اساسی مدیر بازاریابی است.
تفاوت مدیر فروش و بازاریابی در وظایف (جمعبندی)
در پایان برای راحتی شما ابتدا خلاصهای از تفاوت مدیر فروش و مدیر بازاریابی را در قالب یک جدول توضیح میدهیم:
موضوع | مدیر بازاریابی | مدیر فروش |
تعریف و مفهوم | برای محصولات موجود و یا تهیهی محصولات جدید بازاریابی میکند.
سعی در جهتدهی بازار به نفع محصولات فعلی دارد. |
فروش محصولات یا خدمات شرکت را آسانتر میکند.
برای افزایش فروش، استراتژیهای جدیدی را پیادهسازی میکند. |
وظایف اصلی | بازار سازی برای محصول- فراهم کردن زمینههای شناساندن یک محصول جدید به بازار- تبلیغات با استفاده از انواع رسانههای دیجیتال و غیر دیجیتال و… – بررسی سطح کارایی کارکن یا کارکنان بازاریابی و بهبود آن و رسیدگی به جزئیات بازاریابی. | واردکردن محصول جدید به بازار- شناساندن آن محصول- برنامهریزی ملاقات با مشتریان- بررسی سطح کارایی کارکن یا کارکنان فروش و بهبود آن و رسیدگی به جزئیات فروش. |
صلاحیتهای موردنیاز | آیندهنگری و توانایی پیشبینی بازار- روابط عمومی قوی- خلاقیت و نوآوری- تیزهوشی و اطلاع سریع از مسائل- قوهی درک زیاد- روحیهی کارِ تیمیِ قوی.
|
توانایی مذاکره و ارتباطگیری بسیار زیاد- اعتمادبهنفس بالا- قدرت درک بالا در روابط- صبور بودن و پختگی در رفتار و گفتار. |
نقشی که ایفا میکند |
برنامهریزی- تحقیق بازار- تبلیغات- ارتباط با مشتری- هماهنگی- سازماندهی رویدادها و… |
نمایش محصول یا خدمت- تنظیم پرسشنامهها- رضایت مشتری- سازماندهی کمپینهای فروش- پخش محصول و… |
نقطهی تمرکز | ارتقای برند شرکت |
ارتقای ممیزان فروش شرکت |
امیدواریم که از مطالعه این مقاله لذت برده باشید و به تفاوت مدیر فروش و مدیر بازاریابی پی برده باشید. اگر در این خصوص سوالی دارید، می توانید در قسمت نظرات سوال خود را بپرسید. کارشناسان ما در اولین فرصت پاسخ شما را خواهند داد.
اشتراک ها: استراتژی بازاریابی و پلن بازاریابی چیست؟ | استراتژی بازاریابی | مرکز مذاکره ایران
زنده باد و سپاس از تعامل شما
اشتراک ها: سفر مشتری در قیف فروش! | استراتژیهای فروش و بازاریابی | مرکز مذاکره ایران
سپاس از محبت شما
ممنونم از نگاه شما.